Rallylydnad

I kväll var vi på rallylydnad. Det var riktigt kul, jag visste inte vad det var utan tänkte mest att Dorran behöver gå en kurs och lära sig att träna och koppla av, sitta still och vänta på sin tur. Det är ju skönt att Dorran inte är en cocker, att sitta en längre stund är inte hennes grej, hon står hellre upp.

Det vi fick göra i dag var att träna på att följa händerna, hand target. Det kommer man så småningom att kunna styra hundarna med genom att föra dem t ex runt om en med hjälp av handen. Om man lär in att det bara är handflatan som gäller så är det lättare att styra dem. Att Dorran hade tränat på high-five med tassen på handen visade sig inte utgöra något hinder.

Det andra vi tränade på var att hunden står rakt framför en och har ögonkontakt, nästa steg är röra sig med kontakt. Efter det kommer att hunden sitter vid sidan om. Vi har slarvat lite med ögonkontakten, hon har koll på mig men inte med blicken på mig.

Nyttiga saker att träna på som man kan ha användning av i många olika sammanhang.

Vi använde klicker, det känns också kul att testa det lite mer. Dorran tycker det är roligt och har lätt för att bjuda på olika beteenden.

Vi ser fram emot nästa tisdagkväll!

Kommentarer
Postat av: Marie

Jättekul att du går en sådan kurs! Jag har varit intresserad att få veta hur rallylydnad går till. Nu får det bli en liten föreläsning nästa gång vi träffas.

2008-03-07 @ 13:11:29

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0