Ode till en överlevare

Sture, the boss, flög till vaktelhimmelen i dag. I morse när jag kom ut i hägnet såg jag att han inte var ok, och när jag kom hem på eftermiddagen kunde han knappt gå. Jag ville inte att de andra skulle hacka på honom, död eller levande. Det var bara en tidsfråga för honom, så jag beslöt att hjälpa honom gå vidare.

Han har överlevt sig själv, flera gånger om, trodde aldrig han skulle klara vintern. Det var ju synd att han gav upp nu, men han var så gammal att han började få små tumörer. Att vara inne i bur och vila upp sig var inte något han ville.

För någon vecka sedan hittade jag honom blodíg på halsen på morgonen, Det fanns inga hål i hägnet, så inget tydde på något rovdjur (ev hade en liten tumör spruckit). Men att vara inne i bur vara fansansfullt, han var helt hysterisk. Så jag släppte ut honm efter ett dygn och beslutade att nu fick naturen ha sin gång.

Man får väl inte sörja en liten vaktletupp, men det känns tomt i hägnet nu.

image86
Sture, en stor liten vakteltupp!

Kommentarer
Postat av: Anonym

Visst får man sörja "Sture"! Tänk att han levde så länge trotts sin klumpfot. När jag upptäckte att han hade en sådan funderade jag ju redan då på om det var ide att låta honom leva. Men den lilla kycklingen var så pigg så jag nendes inte ta hans liv. Tur var ju det! Hoppas att några av äggen efter honom som ligger i min kläckare är befruktade.

2008-05-03 @ 10:38:37
Postat av: Pappa

Efter att ha läst ditt ode om "Sture Den Gamles" öde spelade jag på hög volym den blinde italienarens känslofulla avskedssång "Con te partiro" (Time to say goodbye" på CD för Sture i sin
vaktelhimmel.

2008-05-03 @ 19:48:10
Postat av: Carina

Klart att man får sörja Sture the Boss! Det är alltid det jobbiga med djur - att man överlever dem. Men alternativet att vara utan djur finns ju inte....

2008-05-05 @ 15:37:47
URL: http://shivaovittra.blogg.se
Postat av: Mia

Sture har det bra nu i vaktelhimmeln! Han har haft ett bra vaktelliv hos dig!

Kul att ses i trängseln på Teba!

2008-05-05 @ 18:27:05
Postat av: Marie

Jajjamensan Sture har blivit Pappa i sin himmel. 15 av 16 ägg var befruktade.

2008-05-16 @ 21:31:14
Postat av: filippa o alle

ha det bra i himlen sture

2008-05-25 @ 20:02:31

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0