Tyra projekt "Goda vanor"

Den här veckan har jag semester för att hinna träna ordentligt med hundarna.

Jag och Tyra håller nu på med projektet Goda vanor. Den här veckan koncentrerar vi oss på att gå ordentligt i koppel, även på vägen ut. Jag har hållit på mycket med det, att stanna (risk för att hon börjar pipa) hon vet att hon ska ta kontakt innan jag rör mig igen och det kan hon, att vända om åt andra hållet, det kan hon också. När vi är själva går det lite bättre, men när alla tre ska med så stressar Tyra upp framför allt Dorran.

I går gick jag och Tyra en promenad själva i hamnen. Hon var lös och vi kollade en massa grejer, piren, lekte kurragörmma mellan båtarna och så vidare. På väg mot bilen kopplade jag henne och då satte det igång igen.

Då bestämde jag mig för att köra "Följ mig" (Barbro Börjesson)*. Det gick bra utom när vi vände mot bilen, då fick hon bråttom. Det tog ett tag innan hon kunde hejda sig, men det kom till slut. Då bestämde jag mig för att köra Följ mig minst en gång per dag denna veckan, alltid före promenaden.

I dag åkte vi till slingan i Hjärnarp. Tog ut Tyra på parkeringen och gick fram och tillbaka. Hon kom ihåg vad det går ut på och blev snabbt följsam. Då tog jag ut Dorran, som är den som jazzar på mest. Och mycket riktigt, hon  hade helt plötsligt ingen aning om hur man gick i ett koppel (trots att hon gjort detta mycket på sistone eftersom hon och Matilda löper). Det tog Dorran några minuter att komma på vad som gällde, sedan gick i väg mot slingan.

Då blev förväntan för stor för Tyra som såg fram emot att få springa och busa i boklöven. Men skam den som ger sig. Ingen frisignal förrän hon hade lugnat ned sig.

Hoppas verkligen att Åsa skickar VGW-bältet snart! Det är en frontfäst sele som jag ska testa.

* Följ mig går ut på att man går sakta med blicken rakt fram, fram och tillbaka på samma ställe. När man vänder får hunden vara så snäll att följa med. Eftersom det bara blir tråkigare och tråkigare för hunden att gå på samma ställe, så tar den snart kontakt och blir följsam.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0