Vidareutveckling av stolpen och dirigering

Det började med att jag tänkte träna in spikraka och långa dirigeringar med hjälp av en Post-it lapp som nostarget. Först klickar man in hunden på att den ska nudda med nosen på Post-it lappen. Sedan sätter man fast den på exempelvis ett trädstam i lagom höjd så hunden bekvämt kan gå rakt fram och dutta med nosen. Man förlänger avståndet genom att successivt backa längre och längre bort från stammen. Platsen är känd, lappen syns på långt håll. Så småningom lägger man på ett kommando. Tar bort lappen och börjar om med en dummie som ligger på marken.

När Dorran fick apportera häromdagen blev jag irriterad på att hon fjamsade runt mig, satte sig en bit bort och gärna lite snett. Jag vill att hon ska komma i i sittande fotposition så snabbt att Fantomen bleknar. Då kom jag att tänka på Stolpen.

Jag har kollat en del på Eva Bodfäldts "Stolpen" som är ett sätt att få in hunden i rätt position. Först tänkte jag ta min Poist-it lapp och sätta fast på handen, fast jag hade inte listat ut hur det skulle gå till. Tanken var att jag på det sättet skulle kunna "vrida" in Dorran i rätt position. I går kom jag på att jag skulle kunna använda handen som target, den är hon dessutom redan inklickad på sedan vi tränade avlämningar när hon var liten. Om jag bara godkänner att hon nuddar handflatan och inte handryggen, så kan jag vrida in henne som jag vill. Sedan kan man både träna ingångar och rätt position i fotgående genom att ha handflatan som target. På jaktprov kan man kankse tom använda det, så där lite diskret.

Att komma in bakifrån och dutta på handflatan var inga problem. Nu står jag snett emot henne, så hon måste vrida sig ett kvarts varv (eller vad det kan bli). Det är lite svårare, men det kommer.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0