Presentation av invånarna i hönsgården

Den 11 september 2007

I mitt hägn bor det två kaniner, två guldfasaner och fem vaktlar.

 Nougat
Nougat, pappa till Ludde
Nougat är en busig och nyfiken kanin. Han har även en omättlig aptit, ligger gärna i skålen med smask och käkar. Nougat har bestämt att han vill leva sitt liv med sin son, Ludde. Det är inte så vanligt i kaninvärlden, två hanar brukar annars slåss. 
 Ludde
Ludde
Ludde är lite skyggare än sin far, men nästan lika busig.
 Funny Fasan
 Funny Fasan
Funny Fasan har fått sitt namn efter Monty Pythons funny walks. Hon ser precis ut som John Cleese och gänget när hon förnämt och liksom överraskad, går omkring på sina långa ben.

Funny och Oliver kom till mig som kycklingar och spenderade sin första tid hos mig i en kaninbur på mitt skrivbord.

Funny är den lugnaste av dem.
 Oliver
Oliver
Oliver håller på och få sin nya fjäderdräkt, det kommer större och större partier med rostrött på ryggen för varje dag.
 Smilla med sin tupp
Smilla , den vita, och hennes tupp Ture
De yngsta vaktlarna, de kom också hit som kycklingar. De var förresten med på Flattemästerskapet i Plönninge, bodde i min husvagn.

Tuppen är inte riktigt kry, han har någon neurologisk skada, så han har dålig balans och trillar ibland baklänges. Jag har gjort vad jag kan med värme och vitaminer, nu får naturen ha sin gång. Men jag håller tummarna, han är väldigt vacker.
 Kim
 Maxi, en av Stures fruar
 Maxi, min lugna goa vaktelhöna. En härlig liten fågel.
 Sture, the boss
Sture, the boss med sin klumpfot
Sture är den som bestämmer. Lite bekymrad är han forfarande över den nya tuppen, men de har så stort att de kan vara på varsitt håll om de vill. Smilla och hennes tupp brukar hålla sig på sin kant, men de äter tillsammans och vilar.

Sture är gammal, snart tre år och har trots sin klumpfot visat sig vara en riktig överlevare. Han är dessutom en utmärkt tupp, skyddar och visar på mat till sina hönor, och fasanerna. De insåg snabbt att Sture var en resurs vad det gäller att hitta mat, så där han är och pickar så kommer fasanerna och tar det ur munnen på honom.
image11
 Kim, den hetsiga vakteln, alltid bråttom
Nästan omöjlig att fotografera, kutar alltid omrking som en dåre, men är jätteduktig på att lägga ägg.


Kommentarer
Postat av: Ingela

En till som Bloggar JÄTTE kul!!!!!!

2007-09-12 @ 07:05:12

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0