Tyra 24 veckor

Inte visste jag att det var så intressant att frosta av frysen, då hade jag ju gjort det för länge sedan.




Jag har konstaterat att det inte går att vara utan katt. De är otroligt rogivande små varelser.




Jag och Tyra var uppe på toa vid fem i morse. Helt plötsligt kommer en människa med en hund gående ute på cykelvägen. Klockan fem! Tyra kom som en pil mot dörren, hoppade upp i soffan där hon kunde se spektaklet på tryggt avstånd och började skälla. Jag sa tyst till henne att jag hade sett dem och att de var tokiga. Då tystnade hon och vi gick och la oss igen, som normala människor. Tyras reaktion var helt obetalbar! Snacka om att reagera på sådant som är avvikande.

Jag har precis fått hem Maria Hagströms bok "Från valp till stjärna". Den ska jag kasta mig över i dag, verkar väldigt lovande. Den handlar framför allt om tävlingslydnad, men del 1 är till stor del en grund för ett fortsatt samarbete. Hon jobbar mycket med hundens attityd, att verkligen vilja utföra det man ber den om (belöning är a och o, detta utvecklar hon), stressnivåer och att börja samarbetet med mycket lek. Sedan fortsätter hon leken med att bli följsamhetsövningar, koncentrationsövningar, ta-i och tempoövningar, röra sig från och mot föraren.

RSS 2.0