Sussi Sussex & lite annat


- Vad är det där för nånting svart du har framför ansiktet, går det att äta?


Sussi och Svart trivs riktigt bra på skrivbordet. De har redan börjat sova på sittpinne.

Måste bara ta med denna bild på Filippa och Dorran när de brottas.


Här är de faktiskt helt stilla.


22 vaktelägg i äggkläckaren.

Presentation av nya familjemedlemmar

I onsdags kväll var jag och hämtade Filippa och Alexandra vid tåget. De ville komma hit så snart de fått sommarlov, mamma och pappa måste jobba en vecka till eftersom midsommaren är så tidig i år.

På torsdagen åkte vi ut och letade efter kaninungar. Först var det bara Alexandra som var lovad en ny kanin eftersom Ludde blev tvungen att flytta. Men så läste vi i kaninboken att två honor kan trivas ihop om de får växa upp tillsammans. Ja, och har man en kan man väl ha två, eller?

Det blev två efter mycket letande. Nu är det nämligen långhåriga kaniner som gäller, och det ville vi inte ha. Dessutom var de flesta kaninungar pojkar och vi skulle ju ha två flickor. Så här blev det till slut, tycker nog att vi får godkänt!


Det här med att resa var ju jättespännande, säger Lilly, som är äventyrlig av sig.


Man blir trött av att kolla in allt nytt, Lilly vilar mot Filippas mage.


Tissy, lite blyg och försiktig.


Vi har en ny regel, inga kaninungar i sängen förrän vi har köpt plastade frottelakan.

Vi har faktiskt en ny familjemedlem till, Sussi Sussex, en kyckling. Hon bor tillsamans med Svart på mitt skrivbord. Det visade sig nämlingen att jag troligen har helt fel angående kön på Gunillas småttingar. Vit och Lilla Grå är inte så små längre. De är nästan dubbelt så stora som Svart och brukar fäktas med varandra och är mycket försigkomna. De är antagligen tuppar! Jag hoppas kunna behålla Lilla Grå, vi har fått mycket bra kontakt, han äter ur min hand (det gör Vit också, men Lilla Grå är speciell).

Ja, för er som har räknat rätt så bor vi tre människor på övervåningen och en på nedervåningen (pappa vägrar att flytta hem, han håller fortfarande på att återhämta sig, säger han). Övervåningen hyser även  två hundar, en katt, två kycklingar och två kaninungar. Dessutom har vi fått en ny hyresgäst i vedskjulet, en igelkott har flyttat in. Rena rama Noaks ark, eller som Bea sa:
- Äntligen har Lisa fått bli kycklingmamma!

En höna är den enda som kan ligga på ett jobb och ändå få resultat

Mest riktat till mig själv, funderar på att skriva det på väggen.

Matilda och jag vilar

Efter att ha varit barnvakt och fixat sommarstuga till hönsen, var jag och Matilda rätt trötta.


Ju fler desto bättre!


Lite skön vila.

Kolla hönskollo!

Alba och Flinga har flyttat ut i trädgården. Andra dagen upptäckte de den stora rhododenronbusken, så de var lite svåra att fotografera.



Till höger syns deras lilla vita sommarstuga.


Stor buske.


Liten Flinga.

Barnvakt till Lira

På självaste nationaldagen var Liras matte och husse i Köpenhamn, så Lira fick hålla till godo med Dorran under ett helt dygn. De busade och Dorran lärde Lira det mesta hon kan: bada i rosa plastbassäng, käka isbitar och busa. Sova blev det inte så mycket av! 

 





Husvagn sökes! Husvagn säljes!

Jag och Linn har kommit fram till att vi behöver en lite större husvagn än min lilla Musse Piggvagn. Om någon vet en som är till salu, lagom för två personer att sova i för mellan 7 000 och 10 000 kr så hör av er! Säljaren av Musse Pigg ångrar sig och vill köpa tillbaka den, så pengar finns. Men, det måste vara något speciellt med vagnen, Musse Pigg kan man inte ersätta med vad som helst.

I går blev det full fart när jag kom på att det nog var dags att ta bort pappas stygn på magen. Det var lite rörigt den dagen pappa blev utskriven, så de glömde att lämna med en suturlapp. När jag ringde avdelningen visade det sig att stygnen skulle ha tagits i tisdags och inte 14 dagar efter hemkomsten, som pappa påstod. De faxade in suturlappen till pappas husläkare och fixade en tid till honom. Och de ska anmäla sig själva för misstaget.

I dag var pappa hon frissan Kajsa, en kompis, som klippte bort 10 år på honom. Han är jättefin! Vi fikade lite på Espressohouse och köpte ett par skor till mig, mina gamla Ecco som jag har haft minst tre år nu dagligen, bestämde sig för att dö häromveckan. Hittade ett par jättesköna Merrell med vibramsula på Intersport, de skönaste skor jag har haft någon gång, hållbarheten återstår att fastställa. Jag har haft Ecco de senaste 10 åren, men det verkar som de har avskedat sin designer, tycker jag.

 

image95
Nytt och bättre!

I söndags fick jag ett nytt badrum! Det vill säga, jag fick ett nytt handfat med underskåp och ett nytt överskåp och en ny blandare. Det har stått och droppat i flera månader och handfatet var sprucket när jag flyttade in. Det är väldigt litet, mitt badrum, så innan fick jag öppna dörren efter duschen och torka och smörja in mig i hallen. Nu är handfatet 9 cm mindre på djupet och nu slipper jag vara i hallen! Det är helt fantastiskt! Men, alla mynt har en baksida, handfatet är litet, men ändå rätt lösning i detta läget. Mats har en vision om att skapa en öppen planlösning på övervåningen med sovrumoch badrum i ett, men det får bli en senare fråga.

För att fira det nya handfatet köpte jag en grej, fin tycker jag, kanske inte det första man tänker på att ha i badrummet, jag tycker den är kaxig (och kitschig, hur det nu stavas).

image96
Min badrumsgrej, på nya handfatet.
(Nu har hon fått pippi på riktigt!)

Om det är någon som bjuder över 3 500 kr så kan Musse Pigg bli din! Skattebefriad och besiktigad till nästa sommar!

 I morgon kommer Lira hit och ska vara här till på lördag då vi åker till Marie. Det ser jag fram emot!

Kycklingarna växer och börjar göra små utflykter utan Gunilla. Att de skulle kunna drunkna i vattenskålar tycker jag verkar absurt, det står så i böckerna jag läser. I dag flög Vit elegant till vattenskålen, satte sig på kanten och drack ett par slurkar. Drunkna, nä skulle inte tro det. De är numera helt inlemmade i flocken utan stängsel eller nät. Flinga måste ibland köra iväg Gunilla, men Gunilla passar på och ger igen emellanåt, då får Alba sig ett nyp i baken. Ingen är ute efter kycklingarna, fasanerna är bara nyfikna. Oliver är snäll, en fin tupp, Funny är rätt osocial och håller sig på sin kant, ofta för sig själv. Jag trot att Vit är en höna, hon äter ur min hand. Svart är nog tupp, Lilla Grå likaså, han är ofta på egna äventyr, vi får se. Annars blir det Coq au vin på Hildesborg till hösten, det är inte heller så dumt. Där erbjuder Lena och Dan avlivning i herrgårdsmiljö med efterföljande middag!

RSS 2.0