Premiär!

I dag (läs söndag) har vi begått premiär i dubbel mening; säsongens första jakt och vår första andjakt. Vi har jagat lite änder tidigare, på Vegeholm, men då var det även fasan.

Klockan ringde vid 6, endast jag och tomten var vaken. Hundarna låg kvar i sängen, jag fick ropa på dem när deras mat var klar! En timme senare bar det av till Barsebäck.

Det blev bara två såter för vår del, efter lunch valde vi att efterapportera i mossen. Första såten var bara jobb för apportörer. Matilda hämtade en and. Dorran satt och hetsade upp sig och pep när det smällde, illa.

Andra såten var det jobb för Matilda, hon stötte i en kanal som gick runt en sjö, Dorran fick också hjälpa till. Sedan var det apportering, lunch och efterapportering. Det var jättejobbigt att gå där i mossen, högt med vass och brännässlor.

Matilda överraskade med att visa sig vara en utmärkt eftersökshund med en energi som man får leta efter! Jag är jättenöjd med henne. Dorran blev trött men kämpade ändå på. Tror inte att det hjälper henne att hon hetsar upp sig, måste göra något åt det. Till Dorrans försvar måste jag påminna om att hon är skendräktig. Vi har även en del att träna på, jag ska lära henne lite tecken, hon kan inte det alls. Jag tror att hon kan hjälpa Matilda med att stöta lite fågel, på så sätt får de jobba båda två.


Jösses vad trött man är efter en hel dags jakt!


Här är en till!


Kommentarer
Postat av: fanny

Bra blogg ! :)

Vad ska du göra i helgen då?

2008-09-25 @ 23:25:11
URL: http://thelifeoffanny.blogg.se/
Postat av: Shiva & Vittra

Det är faktiskt inte så lätt att vara tyst alla gånger kan vi berätta. Tänk själv när man bara vill och vill... då är det lätt att det slinker ur oss ett pip eller två.



De ser väldigt nöjda ut efter jakten.

2008-09-26 @ 15:20:14
URL: http://shivaovittra.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0