Genrep inför FM

I dag ordnade Bea och Marcus ett mini-fm till mig och Linn. Vi utgick från ett traktorspår i skogen. På ena sidan låg ett närsök, 180 grader på andra sidan låg ett större sök. Först tog vi två (mycket väl gömda) minidummisar på närsöket, två kanindummisar på det stora söket. Det hela upprepades en gång.

Jättesvårt! Först begränsade man hunden på närsöket, sa ”Nej” när den gick utanför rutan och sedan skulle hunden bara vända om och göra ett stort sök. Det krävdes många skick och lite pausande innan vi fick in våra dummisar, vi hoppade över en på det stora söket. Dorran har riktigt dålig kondis, mitt fel.

Sedan var det en markering med vilt rakt fram i traktorspåret, tätt följt av ett linjetag. Trut var inget vidare, men anden som var på linjetaget gick bättre. Och inte skulle vi göra det lätt för hundarna – Marcus kastade apporten bakom sig.

En liten förflyttnig till det stället där markeringen landade. Därifrån vände vi oss åt andra hållet och det var en dubbelmarkering med skott. Där skulle det vara vilt men till Dorran bytte vi till kanindummisar. Jag fick med mig truten hem istället för att bråka om den på "provet".

Summering: Det gick bättre än jag trodde att hålla henne inom det lilla närsöket. Kom på att jag brukar säga ”Aa, inte där” under koppeltvånget på våra promenader när de går för långt ut i terrängen. Det funkade jättebra. Dorran går lätt att styra så länge man inte blir arg på henne, då låser hon sig helt. Lite knepigt när man inte vill att hon ska springa efter vilt. Vrålar jag ”Nej” och sen ”Kom” är det ingen hemma. Säger jag glatt ”Dorran kom” så kommer hon direkt.

Närsökssignalen sitter inte, inte konstigt, det har vi tränat för lite på. Jag är ändå nöjd med henne, hon gjorde vad jag kunde begära av henne. Vi har mycket kvar att träna på.

Men nu vilar vi oss i form fram till på lördag, så får vi se hur det går och sedan tar vi nya tag. Vem vet – kanske behöver även jag lite konditionsträning, men det får bli nästa vecka.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0