Jaktpremiär

i snålblåst och hällregn! Det var faktiskt första gången vi jagade i skitväder. Men det gick det också. Harjakt utanför Malmö. Vi har gått på hare en gång förut så det är nytt för oss. Tänkte att i detta väder är det inga harar ute, men de har ju inte gryt att gå ned i som kaninerna har.

Väl ute i första såten visade det sig vara väldigt gott om hare, vi såg även en räv (eller möjligeh två, den/de var tyvärr utom skotthåll). När man ser vilt och det smäller lite runt omkring en glömmer man blåsten och regnet som börjar ta sig nedför kragen bak i nacken...Min skytt sköt en hare som Dorran apporterade. Först sprang hon förbi men sedan vände hon och tog upp den, hennes första hare. Matildla fick röja runt i lite snår och stötte flera fasaner. De träade genast, för dåligt väder att vara ute och flyga i, så inga skottchanser på dem.

Andra såten hände det inte så mycket, ryggen mot blåsten och intagande av ett vegetativt tillstånd, jag är inte här och det är inte kallt och blött.

Det blev ett eftersök på en hare, både Matilda och Dorran jobbade som bara den, tyvärr fick vi inte fatt i den. Två harar stöttes under eftersöket, Dorran var stadig. Både Dorran och Matilda var väldigt lyhörda och duktiga. Första jakten kan bli lite hoppsan hejsan men vädret dämpade dem antagligen lite. Det gick att släppa Dorran på hopp och lek mellan såtarna utan att hon förvandlades till en greyhound, hon snirklade ca 5 meter runt mig, kom direkt när jag sa till. Jag är mycket nöjd, sådan kontakt går inte att köpa för pengar!

Efter lunch beslutade vi oss för att bryta, blåsten skulle tillta och det var ganska skönt att köra hem. Fast en såt till hade varit kul, vi körde ändå över 20 mil, som vanligt.

Är det någon som har tips på några bra handskar som man kan ha när det regnar. Jag har bara i fleece och ett par jättegamla gore-tex handskar som är jättetjocka och osmidiga.

Kommentarer
Postat av: Linn

Låter härligt med jakt även om vara-inne-väder. Härligt att hundarna sköter sig! Jag ser Lira framför mig, som en greyhound ;)



Vi ses,

Linn

2009-10-04 @ 11:48:36
URL: http://linnstarbrant.webblogg.se/
Postat av: Marie

Vilka duktiga töser du har. När blir det start för Dorran på Prov? Till händerna rekommenderar jag två par tunna ullhanskar värmer även om de är våta och så kan man byta till lunch.

2009-10-04 @ 14:44:10
Postat av: Bea

Så underbart att få komma ut på jakt! Jag har en annan billig lösning på handproblemet. Seglarhandskar i neopren från Biltema. Billiga och bra. Värmer då de är blöta och tillräckligt smidiga. Finns i damstorlekar, bara det är ett plus!

2009-10-04 @ 15:48:26
Postat av: Mia, Viggo o Vera

Ja, vilken ruskig dag det var på många sätt och vis. Viggo fick även han apportera hare, det var gott om dem.



Jag har sett Beas handskar och ska inhandla ett par sådana, de verkar bra. Jag har ett par i neopreon sen tidigare, dock kan de bli lite kalla vid riktig kyla. Då har jag ett par vantar under så håller jag värmen bättre.



Hoppas vi ses snart!

2009-10-07 @ 22:51:03

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0