Tyra 11 veckor

Nu börjar vi få in lite rutiner och livet knallar på. Det hindrar ju inte att Tyra helt plötsligt glömmer allt vad rumsrenhet heter. Förra kvällen/natten kissade hon inne fem gånger och bajsade inne två. Hon har precis bestämt sig för att återfå sin forna matlust (i kubik), därav dessa mängder. Men i morse var det åter på plats igen, hon pep både för att få komma ut och kissa och en gång till för att bajsa.



Det har inte hänt mycket annars, jag har varit trött, låg hela dagen i går. På kvällen tog jag vagnen med Tyra i och Dorran & Matilda ut på en promenad. Först gick vi ned till kohagen. Tyra fick gå hela kohagen, i egen takt. Hon höll sig nära mig för det mesta och följde med de andra hundarna på lite äventyr då och då. Sedan fick hon åka ned till hamnen och leka, se på när Dorran & Matilda badade och hon plaska själv i vattnet och ruskade tångruskor. Det var helt vindstilla. Vi var ute en och en halv timme, mörknade på väg hem.


Den gamla sittvagnen är ombyggd till cockerracer.

I tisdags var vi i Hjärnarp och gick Tyras första ensampromenad. Jag var lite orolig, hon är väldigt tuff och självständig här hemma och kan försvinna långt bort från mig. Men hon skötte sig galant, vilket var en stor lättnad. En spaniel som drar rundor ensam vid 11 veckors ålder blir mycket att bita i inför jaktträningen.

På valpkursen tränade vi inkallning, sitt, ligg och gå fint i koppel (vi ändrade det till "gå i koppel"). Jag fick henne till och med att lägga sig ett par gånger (varken Dorran eller Matilda kan ligg, har inget behov av det så det har inte blivit av, jo Matilda kan). Vi körde enligt Jörgens inlärningsmetod. Man får dem  att sitta först som vanligt med godis, sedan säger man kommandot+ger godis+smeker i mungipan samtidigt! Tar ett tag att få in snitsen och bestämma sig för vilken hand som är till godis och vilken som är till smek. En del hundar drar bort kinden, men det kommer efter ett tag, man får inte ge upp. Kroppskontakt är viktigt, jag har bestämt mig för att beröra mina hundar mycket, både i vardagen och när vi tränar.


Kommentarer
Postat av: Carina, Vittra & Lystra

Så såt cockerracern är! Bättre än min ryggsäck var. Nu skulle jag dessutom inte orka bära henne längre. Men vagn funkar ju länge. :-)



Tyra och Matilda är ju hur söta som helst ihop!

2010-10-09 @ 11:16:22
URL: http://shivaovittra.blogg.se/
Postat av: Bea

Vilken snygg uppgradering av hundvagnen! Ser mycket mer ändamålenlig ut och har dessutom en snygg finish. Blir rktigt valpsjuk då jag ser dina bilder. Vågar knappt gå in här mer eftersom risken är stor att jag kommer att svara på annons på bocket typ " söt valp söker hem". Lilla Tyra är en riktig goding!

2010-10-12 @ 07:58:42

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0