Tyra 10 veckor (och två dagar)


Inte kort och proppmätt längre.

En dålig bild, men Tyra vill inte stå still. Men, den som vet hur kort hon var i kroppen förut, ser att hon nu har växt på längden.

Livet knallar på. Mycket lek, långa promenader med Matilda och Dorran. Däremellan försöker jag vila, men med så mycket jag vill göra är det inte alltid så lätt att koppla av.

Dorran har varit väldigt sur på Tyra. Det var så illa att D fick spendera en dag i bur. Mest för hennes skull, tyvärr inföll hennes skendräktighet ett par dagar efter Tyra kom hem. Det blev hål i Tyras öra, bloden droppade och då hade jag fått nog. Att hela tiden passa på hundarna och vara osäker så fort Dorran och valpen närmar sig varandra, det funkar inte.

I tisdags förra veckan var jag på föreläsning med Jörgen Thynell. Han jobbar mycket med kroppskontakt, när han tränar har han hunden nära, nära i utgånsposition. Han vill att hunden vid inlärning ska vara i aktiv underkastelse, dvs social, inställsam och fjäskig. Detta åstadkommer han genom att smeka hunden på kontaktzonerna hals, bröstkorg och rumpa, samtidigt som hunden står kloss in mot hans ben.

Eftersom Dorran har svårt för kroppskontakt och hantering, var jag nyfiken på att prova. Vi gick ut, koppel på och jag höll kopplet kort så hon stod mot mig, strök henne på kontaktzonerna och sa att hon var duktig med glad röst. Sedan tränade vi lite gå fot, förstärkte med smek och röst och hunden dansade fram som en balettdansös. Hur lycklig som helst och jätteduktig. Jag hade inget godis med, utan ville att det bara var jag och Dorran.

Ja, inte vet jag vad som hände. Vi tränade i ca 10 minuter, efter det var Dorran som en annan hund. På kvällen sov hon utan bur, på morgonen fick jag lyfta upp henne i sängen och hon låg kvar och myste. När Tyra visade sig var det helt ok. Kroppskontakt är viktigt för alla sociala varelser (oxytocinet har säkert också betydelse), något som jag ha missat eftesom Dorran inte gillar det (tror hon). Med lite milt tvång, ska vi ha mycket mys i framtiden.


Dorran städar ett filmjölkspaket.

I går säkrade jag hägnet så att de kan vara ute i hela, utan att jag sitter och passar dem. Något de alla njöt av, Matilda och Tyra strosar i väg och gör cockergrejer. Att Tyra och Matilda är av samma sort står helt klart för den lilla valpen. Dorran och Tyra delar passionen för hönsskit.


Cocker stuff.

I går köpte jag ett reflexhalsband till Tyra, så jag kan se henne på kvällen i trädgården., Jag provade det i köket och plötsligt står Doran med hög viftande svans och tittar uppskattande på Tyra. Så börjar de leka! Jag blev så lycking att tårarna trillade ned för kinden. Vad var det som hände? En tillfällighet eller sa Dorran när Tyra fick halsband på:
- Jaha, är det där äckliga en liten hund, det kunde du väl ha sagt. Den kan man ju leka med!

Ja, man förstår inte allt men det är ju det som gör livet så spännade!


Tryffelnäsa                                                     Björntass

Kommentarer
Postat av: Linn

Tycker verkligen om när Du uppdaterar Din blogg, trevlig läsning och fina bilder!

2010-09-30 @ 15:11:23
Postat av: Carina, Vittra & Lystra

Ja det är inte alltid man vet vad som händer. Men skönt att Dorran har välkomnat den lilla till slut.



Konstigt med en flat som inte gillar kel... Jag har aldrig haft en sån. Hur gör man? Mina är som plåster - alltid.

2010-10-03 @ 09:59:29
URL: http://shivaovittra.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0