Tyra 9 veckor

Efter en veckas (o)sömn på madrassen i vardagsrummet var det dags att introducera övervåningen. Jag satte upp grinden för trappan, borrade hål för säkerhets skull och tjongade in en decimeterlång skruv. Nu sitter den och jag har även finjusterat alla skruvar som hade lossat med tiden.


Och jag som precis hade fått ordning.

Jag satte även upp skydd så hon inte kan ta sig genom spjälorna och drutta ned i trappen. Bort med alla mattor (varför samlas det så mycket sand under dem?).

Tyra fick hjälp att komma upp och de andra fick stanna nere. Det var kul, speciellt Kiwi och Maja verkar vara trevliga typer. Dem måste vi skälla på!

Vi passade på att träna lite när vi var ”ensamma”, kontakt, få springa efter bollen när man lugnat ned sig och inkallning med pipa. Inga problem.


Det är därför det mest blir bilder när hon sover. En terrorist!

Valpkursen på Ängelholms BK gick jättebra förra veckan. Vi skulle börja med att leka med valparna och jag kom sent ner eftersom det tar ett tag för en liten att gå över vägen i koppel. De andra hade börjat utan oss. Jag lät Tyra spana lite och tog fram vår leksak utan några större förhoppningar. Men hon kunde snabbt koppla av allt nytt och leka lite. Det tycker jag var duktigt! Efter det var det inkallning, sedan gick vi in för att fika.

Småttingar får följa med in i klubbhuset, så lilla T låg i mitt knä medan vi pratade om mål med kursen och lite annat.

Ut igen, men då var Tyra för trött. Hon kunde knappt gå och ville bara till bilen. Och den visste hon precis var den var parkerad. Det var fullt med bilar på parkeringen, mörkt och duggregn och Tyra gick med bestämda steg mot vår bil (den var inte parkerad närmast, snarare tvärt om). Det råder ingen tvekan om att hon har stenkoll på var grytet (tryggheten) är.

Jag har funderat mycket på om det finns några nackdelar med att hon var ensam valp och har inte kommit på en enda (möjligen att hon är lika bred som lång:)). Hon leker hur bra som helst själv, är mycket social mot människor, leker bra med människor, är intresserad. Naturligtvis pratar hon bra hundiska, det gör alla valpar från Meitas. Hon har inga problem med att vara själv, och hur skönt är inte det att kunna lämna en valp redan från början en lite stund. Är man fler i hushållet är det inga problem, men att vara ensam och behöva trixa när man behöver göra inköp eller gå med de andra hundarna är ingen hit.

Därför vill jag tacka Marie och Tonie, världens bästa uppfödare! För det enorma jobb ni har lagt ned på att göra Tyra till en liten social hund och för det förtroendet som ni har gett mig. Det går inte en dag utan att jag är tacksam för denna gåva och tänker på att förvalta den väl.


Inte ett dugg söt!

Dorran var på sin första andjakt i helgen, mer om det senare.

Det står en cirkusvagn på min tomt, lika stor som pappas lägenhet. Det var häftigt att se Kim backa in den, med en lastbil, så ekipaget hade några meter. Kim är en kompis till Lasse som ska bo här en vecka. I kväll är det visst cirkus i Hässleholm.

Jo tack, i natt sov jag mycket bättre. När jag vaknade vid småtimmarna var bädden bredvid mig tom. Tyra, en liten lyxlirare, låg ensam i soffan i andra rummet och päste (som det heter på skånska).

Kommentarer
Postat av: Linn

Kommer förbi direkt efter att varit på VH imorgon, då ska det monteras ännu en grind med långa skruvar ;)

2010-09-21 @ 19:07:06
Postat av: Marie & Tonie

Tack själv för allt du gör med "våra/dina" Meitas hundar. De har ett underbart hundliv hos dig!

2010-09-21 @ 21:14:12
Postat av: Carina, Vittra & Lystra

Skönt med lite självständiga hundar. Tycker det är en fördel att de inte alltid behöver ligga kloss.



Hon är ju otroligt söt lilla Tyra!

2010-09-23 @ 15:30:08
URL: http://shivaovittra.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0