Klickertränarkurs

Under lördagen och söndagen var jag på klickertränarkurs på Eslövs BK. Det var Canis Skåne med Åsa som instruktör som arrangerade kursen.

Efter presentation hade vi teori om mål och planering. Vi fick sedan våra "utmaningar " för helgen. Vi fick välja mellan fyra olika:
1. Stänga locket på toan och spola
2. Snurra ett koppel runt midjan som hunden rullar upp, kommer in med sin ände av kopplet och sedan hoppar man med kopplet som hopprep
3. Skicka hunden till en kon, dirigera hunden till en apport som ligger till höger elller vänster
4. Gå med hunden vid sidan, stanna och hunden ställer sig framför, hunde backar och stannar, föraren går och plocker upp hunden i fot

Jag valde fyran. Vi gick sedan ut för ett träningspass där vi tränade i grupp. Jag fick börja med att lära Matilda att stå och inte sätta sig så snart vi stannade. Åsa kom och hjälpte till ofta, vi var bara två grupper..

Efter en kort lunch var det dags för teori igen. Olika inlärningstekniker. Sedan ut och praktisera teknikerna. Jag valde target och fortsatte att få Matilda att ställa sig rakt framför mig.

På söndagen var jag jättetrött, det gick åt mycket cola och godis. Teoripasset handlade om stimuluskontroll. Ut och praktisera genom att lägga på ett kommando på att M ställer sig framför. En lite längre lunch denna dagen, vi hade skött oss och inte sölat.

Nästa teoripass var baklängeskedjing och det var en riktig aha-upplevelse. Jag hade haft flera sådana, men denna var häftig. Vi skrev upp 10-12 moment som vår hund kan,  t ex apportera, sitta, stå, ligg, handtarget, snurra runt, hoppa osv. Sedan drog vi fyra lappar av det hunden kunde och detta blev vår baklängeskedja.

Matildas kedja såg ut så här:
1. Inkallning med sättande
2. Handtarget
3. Sitt
4. Apport

Hur vi kunde ha sån tur att få apport som sista, det vet jag inte. Matti lyste upp som en liten sol. Man börjar med det sista, apportering. Belönar som tusan. Sedan tar man sitt och därefter apport, belönar. Handtarget, sitt, apport och belöning. Inkallning med ställande, handtarget, sitt och apport och voilà, allt går som på räls. När man har en duktig liten Matilda ialla fall.

Ett teoripass till om effektiv träning, tror jag det var. Vid det här laget var hjärnan så full att jag inte minns mycket av det. Tur vi fick anteckningar av Åsa.

Vi hann inte klart med vår utmaning, men vi ska träna vidare hemma. Nu ska vi lära oss att backa, det ska bli spännade.

Kommentarer
Postat av: Bea

Låter urkul! Väntar med spänning på en muntlig rapport.

2011-06-07 @ 21:02:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0